Alles as-a-Service

IaaS, PaaS, DaaS, SaaS… Het lijkt wel alsof je er tegenwoordig niet meer omheen kunt. Vrijwel alles wordt aangeboden as-a-service. Meer en meer bedrijven schakelen om naar een manier van werken die volledig cloud gebaseerd is. Logischerwijs zie je dan ook steeds meer clouddiensten op de markt komen. Hoe weet je nou welke van deze diensten relevant zijn voor jouw bedrijf en of het loont om hier gebruik van te maken?
In deze blog beschrijf ik daarom de voor- en nadelen van as-a-Service diensten en waar je op moet letten als jij in de wolken wil gaan werken (figuurlijk gesproken dan).

Laten we beginnen met een korte uitleg van het as-a-Service model en welke vormen er zijn. Met as-a-service neem je als het ware een abonnement op hard- en/of software die een ICT-bedrijf beschikbaar stelt via de cloud. Dit model is in de zakelijke markt al sinds 2000 in opmars en begon met Salesforce.com. Zij boden eerste bedrijf zakelijke software aan die je niet meer hoefde te kopen maar als abonnement in de browser kon afnemen; oftewel Software-as-a-Service (SaaS). Sindsdien zijn er vele andere as-a-Service diensten bijgekomen zoals IaaS (Infrastructure-as-a-Service), PaaS; (Platform-as-a-Service) en Daas (Desktop-as-a-Service).

Bij al deze verschillende as-a-Service diensten is vooral het woordje ‘service’ erg belangrijk. Het as-a-Service model draait namelijk volledig op het ontzorgen van de uiteindelijke gebruiker. De eigenaar is immers verantwoordelijk voor het goed functioneren van de dienst en in het geval van as-a-Service, ben jij dat niet. Dus updates, onderhoud, afschrijving en grote investeringen zijn met as-a-Service iets uit het verleden. Hoe fijn is dat?

Naast ontzorging hebben as-a-Service diensten nog een ander voordeel namelijk schaalbaarheid. Omdat je de diensten met as-a-Service als abonnement afneemt, kun je flexibel op- en afschalen. Heb je meer capaciteit nodig? Geen probleem want het enige dat je hoeft te doen is een extra licentie aanschaffen.

En de kosten? Die zijn met de meeste as-a-Service diensten een behoorlijk stuk lager dan wanneer je zelf een ICT-oplossing moet aanschaffen en inrichten. Hier zit alleen wel een ‘maar’ aan. De kosten zijn namelijk grotendeels afhankelijk van je huidige situatie en dit is afhankelijk van de apparatuur die je nu hebt staan en de applicaties waar je nu mee werkt.

Als je net een nieuwe server hebt aangeschaft en jouw applicaties draaien nog niet in de cloud dan zal het nog niet lonen om alles naar de cloud over te zetten. Het is in zo’n geval beter om jouw omgeving in de cloud stap voor stap langzaam uit te bouwen. Maar is je apparatuur bijna afgeschreven en sta je op het punt om een nieuwe investering te maken dan kun je flink besparen door over te gaan op een werkomgeving in de cloud.

Naast alle voordelen hebben as-a-Service diensten natuurlijk ook een aantal nadelen. Eén van de belangrijkste voordelen is namelijk ook een nadeel. Je bent namelijk niet de eigenaar van de omgeving en hebt hier dus minder controle over. Denk bijvoorbeeld aan de beveiliging van de omgeving, de toegang tot bepaalde systemen of het zicht op dataprivacy. Als je met een externe ICT-partij samenwerkt zul je hier misschien niet zo snel mee bezighouden. Dit zijn echter wel zaken waar je rekening mee moet houden.

Tot slot ben je met as-a-Service diensten afhankelijk van jouw internetverbinding. Als deze wegvalt heb je niet langer toegang tot de server en/of je bestanden in de cloud. Als je zeer traag internet hebt valt het gebruik van clouddiensten dan ook af te raden. Gelukkig komen er steeds snellere internetverbindingen tegen schappelijke prijzen op de markt en ook voor bedrijven in de buitengebieden.

As-a-Service


Wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met mij op.


Gerard Smith | Business Manager

Contact opnemen