ICT, leuker kunnen we het maken.. én makkelijker
ICT is een zegen! Het stelt je in staat om overal te werken, routinematige handelingen door een computer te laten doen en het zorgt er bovenal voor dat je je kunt richten op datgene waar je überhaupt voor bent gaan ondernemen: het runnen en ontwikkelen van de zaak! Helaas merk ik vaak dat ICT geen populair gespreksonderwerp is wanneer het systeem niet direct op ontploffen staat. Enerzijds is dit niet gek, want er zijn al genoeg zaken waar je de aandacht op moet vestigen zonder dat je ook nog alle zaken die niet direct urgent zijn in de gaten moet houden (stel je voor!).
Iets wat ik dan ook vaak te horen krijg bij het introduceren van nieuwe mogelijkheden binnen ICT:
Ja, maar het gaat toch prima zo?
Deze kreet staat me te wachten als ik aanklop om te vertellen dat SPOT een nieuwe oplossing heeft. Niemand die staat te juichen als de servers goed werken, maar er komt wel een discussie als bestanden niet binnen één minuut verzonden zijn. Bij onze missie om ICT vóór onze klanten te laten werken loop ik regelmatig tegen dit argument aan. Dit kan ook zeker een legitiem argument zijn. Mijn ervaring heeft mij echter geleerd dat wanneer er nieuwe mogelijkheden zijn die bijvoorbeeld de veiligheid, back-up, of andere belangrijke zaken kunnen verbeteren dat het 99 van de 100 keer raadzaam is om dit te implementeren.
Veel ICT-oplossingen beschermen jouw onderneming voor het geval er iets fout gaat. Zolang er niks fout gaat kan het voelen alsof je veel te veel in ICT investeert. Maar daar tegenover kan ik echter wel honderden verhalen zetten van ondernemers die:
Vele duizenden euro’s, klanten en soms de volledige onderneming zijn kwijtgeraakt, doordat hun ICT-omgeving niet goed beheerd en beschermd was.
Bij een crash, hack of digitaal incident door het oog van de naald zijn gekropen, omdat hun ICT-omgeving niet goed beheerd en beschermd werd.
Beveiliging is, helemaal sinds de invoering van de AVG, een steeds populairder en vaker besproken onderwerp. Maar laten we niet vergeten waar ICT/automatisering ooit voor bedacht is:
Het werk van professionals makkelijker, efficiënter en (door het automatiseren van repetitieve werkzaamheden) zelfs leuker maken. De valkuil van vele ondernemers is dat zij automatisering als DOEL hebben en niet als TOOL gebruiken. Over-automatiseren zorgt hierin juist voor meer werk in plaats van minder werk. Welke van de twee is momenteel de uitkomst van jouw ICT-omgeving?
Werkdruk of werkrust?
ICT hoort het leven dus makkelijker te maken, maar dit gebeurt alleen als de oplossingen bijdragen aan het uitvoeren van de bestaande processen. Wanneer jij, of een van jouw medewerkers, niet goed uit de voeten kunnen met de ICT-oplossingen, dan leidt dit uit in frustraties, irritaties. Of nog erger: verlies van tijd, energie, enthousiasme en/of productiviteit.
Wanneer ICT voor meer werkdruk dan werkrust zorgt, moet je je afvragen of het geen tijd is om dit te herzien. Dit is een proces waar kennis van de meest actuele oplossingen, overzicht van de huidige situatie alsook een passend advies met het oog op de toekomst bij komt kijken. Je raadt het al: dit is een proces waarbij je een solide ICT-expert kan gebruiken.
Je kunt nu twee dingen doen: een ICT-medewerker aannemen of op zoek gaan naar een ICT-partner die alles volledig voor je uit handen neemt en de laatste technologieën inzet. Als ICT niet jouw ambitie is, heb je veel meer aan een partner die in staat is het complete pakket aan benodigde producten en diensten te leveren. Zélfs als de intern verantwoordelijke ICT’er afwezig is ben je verzekerd van continuïteit en loop je niet het risico dat je weer terug bij af bent, wanneer deze ICT’er de organisatie verlaat.
Leuker en makkelijker?
Benieuwd of er nog mogelijkheden liggen om het leven van jou en jouw medewerkers nòg leuker EN makkelijker te maken? Neem gerust contact met me op om een gesprek in te plannen.