Omgaan met data

Bedrijven hebben door de digitalisering tegenwoordig toegang tot een grote hoeveelheid aan data. Deze data wordt dan ook steeds belangrijker en biedt meer en meer mogelijkheden. Het is daarom van belang dat bedrijven leren omgaan met data. In deze blog lees je hoe je hiermee begint.

Met de komst van de AVG wet een aantal jaar geleden was het omgaan met data ook aan de orde. Toen stond het echter volledig in het teken van het veilig opslaan en verwerken van persoonsgegevens. Nu wordt data in toenemende mate gebruikt om bedrijfsbeslissingen te maken. Vaak wordt er dan gesproken over ‘big data’.

Big data is één van die begrippen waar je als MKB'er om de oren geslagen wordt. Net als ‘cloud’ en ‘blockchain’ trouwens. Ze worden genoemd als “the next big thing” en je zou er eigenlijk allang mee bezig moeten zijn. In de praktijk zien we echter dat de meeste MKB'ers big data helemaal niet omarmen. Bij big data wordt er vaak gedacht aan grote corporaties die enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en die data vervolgens met dure tools en bedrijfsanalisten in geavanceerde rapporten verwerken. Dit maakt de drempel om hiermee aan de slag te gaan te hoog en de meerwaarde wordt daardoor niet gezien. Dat is jammer want met een goede analyse van jouw data kun je sneller beslissingen nemen, jouw klanten beter begrijpen en efficiënter werken. Daar hoef je niet ‘big’ voor te zijn.

Dure tools en gespecialiseerde data-analisten zijn geen vereisten om te beginnen met ‘data gedreven werken’. Wat je wél nodig hebt is een duidelijk beeld waar de data jou bij kan ondersteunen. Als je willekeurig aan de slag gaat met data levert het namelijk niet zoveel op. Maar hoe zorg je ervoor dat het wat wat oplevert zonder dat je daarvoor je bedrijf compleet moet omgooien? Je leest het in het stappenplan hieronder.

1. Ontwikkel de visie

Denk niet vanuit middelen (tools en systemen) en oplossingen, maar vanuit een doel dat breed in de organisatie wordt gedragen. Zorg dat het doel door zo veel mogelijk mensen in het bedrijf wordt gedragen want data gedreven werken heeft invloed op de gehele bedrijfscultuur, -structuur en management. Het is natuurlijk goed om een ambitieuze visie te hebben maar houd er rekening mee dat mensen in de basis niet van verandering houden. Om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen is het aan te raden om geleidelijk kleine veranderingen door te voeren. Deel het grote doel daarom op in verschillende subdoelen. Moedig kleinere initiatieven aan en start met het uitwerken van een business case zoals een verbeterpunt of probleem waar je nu regelmatig tegenaan loopt. Hierdoor kun je binnen relatief korte tijd aantonen wat de meerwaarde is van big data en hoe het invloed heeft op één specifiek onderdeel dat je hiervoor hebt uitgelicht. De vuistregel hierbij is “Dream Big, Act Small”.

2. Breng de huidige situatie in kaart

Als je een duidelijk doel hebt en weet waar je momenteel staat, kun je echt aan de slag! Deze weg zal niet makkelijk zijn en er zullen veel dingen moeten veranderen om uiteindelijk een data gedreven organisatie te worden. Begin daarom klein en probeer niet alles in één keer te doen. Focus je bijvoorbeeld eerst op het uitwerken van een business case zodat je daarvan kan leren.

3. Starten met data

Wij hebben eigenlijk geen voorkeur. SPOT ICT levert al het bovenstaande en wij zien de voordelen van al deze opties. Sinds kort kun je bij SPOT ICT ook terecht voor jouw glasvezel verbinding met Delta Fiber. Misschien heb je ons al eens langs zien komen of hebben wij jou daarover gebeld. Om optimaal gebruik te kunnen maken van zo’n glasvezel verbinding, heb je een goede internet setup nodig.

Tot slot: Geef het tijd

Het overstappen naar een data gedreven aanpak kost veel tijd en moeite maar dat is het uiteindelijk ruimschoots waard. Je hoeft het namelijk niet direct groot aan te pakken. Er zijn bijvoorbeeld meerdere laagdrempelige en betaalbare oplossingen voor analyse en datavisualisatie beschikbaar zodat je meteen al kan beginnen met de transformatie naar een data gedreven organisatie. Bedenk….Rome is immers ook niet in één dag gebouwd!

Omgaan met data

Benieuwd naar hoe wij uw organisatie kunnen helpen meer data gedreven te werken?

Gerard Smith | Business Manager

Contact opnemen